Neousys VTC - zaawansowana seria kontrolerów pojazdowych

10.12.2021 Studia przypadków, Informacje produktowe /
Neousys VTC - zaawansowana seria kontrolerów pojazdowych
Wizerunek autora
Producent: Neousys Technology
  • Kolej
  • Zakłady przemysłowe

 

Aby komputer przemysłowy mógł być częścią systemów zainstalowanych w pojazdach poruszających się po drogach publicznych, musi spełnić szereg wymagań z zakresu niezawodności oraz wytrzymałości. VTC to seria nowoczesnych, wyspecjalizowanych komputerów przeznaczonych do instalacji w pojazdach. Niezależnie czy potrzebujemy małego Box-PC do systemu dodatkowego telemetrii, czy potężnego komputera pracującego w roli jednostki pokładowej w zespole trakcyjnym, firma Neousys Technology ma sprzęt dostosowany do naszych potrzeb. 

Wymagania formalne dla komputerów instalowanych w pojazdach 

Wymagania dla komputerów (oraz innego sprzętu elektronicznego) wchodzących w skład taboru określa norma EN 50155 (nazwa polska: PN-EN 50155:2007 Zastosowania kolejowe – Wyposażenie elektroniczne stosowane w taborze). Pomimo nakierowania na transport szynowy, zawarte wytyczne stosowne są również w transporcie lądowym, morskim oraz powietrznym. Powoduje to, że często napotkamy określanie normy EN 50155 jako po prostu “norma transportowa”. Zapisy zawarte w tym dokumencie koncentrują się na zapewnieniu jak największej niezawodności sprzętu i oprogramowania w wymagającym środowisku pracy (wstrząsy, wibracje, wilgotność oraz duże wachania temperatury). Ponadto, EN 50155 bardzo dokładnie określa metody testowania wyżej wymienionych parametrów środowiskowych. Znajdziemy tutaj między innymi odwołania do normy EN 61373 (wibracje i wstrząsy), EN 50121-3-2 (zgodność EMC) oraz EN 60068-2-2 (temperatura pracy). Wszystkie wymagania koncentrują się na zapewnieniu jak największej niezawodności, która jest kluczowa dla bezpieczeństwa aplikacji związanych z transportem ludzi i towaru. 

 

Kolejną ważna, z perspektywy transportu, norma to EN 45545. W tym dokumencie zawarte są wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej w pojazdach szynowych. W kontekście IPC, norma ta głównie określa materiały z jakich może być wykonana jednostka - jednak jest to temat dużo bardziej złożony. Dokładniejszego informacje na temat EN 455545 znajdziemy na stronie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego 

Ostatnim kluczowym dokumentem związanym z wykorzystaniem komputerów przemysłowych jest certyfikat E-Mark. Zgodnie z regulacjami Europejskiej Komisji Gospodarczej oraz detektywami Unii Europejskiej, każdy pojazd drogowy oraz jego systemy i podsystemy muszą spełniać podstawowe wymagania bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska - czyli posiadać certyfikat E-Mark. 

Wszystkie komputery Neousys Technology serii VTC spełniają normy EN 50155, EN 45545 oraz posiadają certyfikat E-Mark. Dzięki temu mogą być stosowanie w aplikacjach związanych z transportem drogowym i kolejowym na terenie Unii Europejskiej. 

 

Innowacje Neousys w zakresie aplikacji w pojazdach 

Seria VTC, poza spełnianiem odpowiednich wymogów formalnych, oferuje wiele innowacji, które znacznie zwiększają potencjał integracji w środowisku aplikacji związanych z transportem. Obecnie najpopularniejszym standardem komunikacji między systemami w pojeździe jest magistrala CAN 2.0. Komputery serii VTC posiadają złącze CAN wyprowadzone na front obudowy - umożliwia to komunikację pług&play ze sterownikami obecnymi w pojeździe. Komunikacja szerokopasmowa GSM może odbywać się za pomocą kart SIM (3G lub 4G, również w konfiguracji Dual-SIM). 

Kolejna istotna kwestia to zasilanie komputera. Część modeli IPC VTC posiada system Ignition-Control, który zapewnia szybkie oraz bezpieczne włączenie i wyłączenie systemu np. wraz z zapłonem pojazdu. Ponadto, Nuvo-7250VTC posiada wbudowany moduł oparty o superkondensator, który zabezpiecza jednostkę przez przerwami w dostawie zasilania. Połączenie tych systemów gwarantuje niezawodną pracę bez względu na ewentualne problemu z utrzymaniem ciągłości energii elektrycznej w pojeździe. 

Kolejnym ważnym elementem w nowoczesnym transporcie jest obsługa obrazu z wielu kamer, zarówno w celach zapisu jak i analizy w czasie rzeczywistym. Pełnowymiarowe komputery oferują aż do 8x złącz GbE PoE+. Jeżeli jednak nasza aplikacja wymaga większej wytrzymałości mechanicznej oraz szybszej transmisji, możemy wybrać 4x M12 PoE+ X-coded. 

Wytrzymałość mechaniczną komputerów określa w dużej mierze norma EN 50155, jednak tutaj Neousys również wykazał się wytrzymałością wykraczającą poza wymagania normatywne. Wszystkie złącza I/O, które są kluczowe dla poprawnej funkcjonalności sytemu, a ich rozłączenie może powodować awarie, są zabezpieczone śrubami. Każdy komputer z serii VTC wyróżnia się dużą wytrzymałością obudowy na warunki środowiskowe (temperatura pracy od -40℃ do 70℃, odporność na wibracje wg IEC60068-2-64 i wstrząsy wg IEC60068-2-27). Ponadto, każdy komputer serii VTC możemy zamontować w opatentowanym wsporniku tłumiącym, testowanym zgodnie z militarnymi normami, który zapewnię dodatkową ochronię sprzętu w niebezpiecznym środowisku.

Przegląd serii VTC 

W naszych artykułach na temat sprzętu Neousys Technology często wspominamy o podejściu “sprzęt zorientowany na aplikacje”. Nie inaczej jest w tym przypadku. Serię VTC możemy podzielić na dwie główne grupy:

Grupa komputerów POC VTC  

Kompaktowe, bezwentylatorowe komputery, idealne do zastosowań w aplikacjach, gdzie rozbudowywujemy funkcjonalność pojazdu (telemetria, agregacja danych). W zależności od naszych potrzeb, możemy wybrać rozwiązanie ekonomiczne POC-351VTC, oparte na procesorze Intel Atom E3950 lub wydajną jednostkę POC-551VTC opartą o procesor AMD Ryzen i GPU Vega. Poza niewielkimi wymiarami, komputery te cechują się dużymi możliwościami rozbudowy (obecność miniPCi-e) oraz szerokim wachlarzem wspieranych technologii komunikacyjnych. 

Grupa komputerów Nuvo VTC 

Pełnowymiarowe komputery przemysłowe oferujące bardzo duże możliwości konfiguracji sprzętowej. Wyposażone są w socket LGA1151 oparty na chipsecie Intel Q170 (rodzina Nuvo-5000) oraz Q370 (rodzina Nuvo-7000). Umożliwia to, w zależności od naszych potrzeb, instalacje procesów Intel Core i3/i5/i7 6. Gen (Q170) lub 8./9. Gen (Q370). Maksymalna ilość pamięci RAM w tej grupie to aż 64GB (2x SODIMM DDR4 2666/2400). Nieodłącznym elementem jest również możliwość szybkiej wymiany dysków za pomocą dedykowanej tacki HDD/SSD hot-swappable. Ponadto, w komputerach Nuvo-7200 oraz Nuvo-7250 mamy opcje instalacji karty graficznej, dzięki obecności magistrali PCI-Express Gen 3.

 

 

Dokładnie informacje na temat każdego komputera z serii VTC znajdują się w naszym centrum wiedzy. 

 

Przegląd najpopularniejszych typów aplikacji związanych z transportem 

Intensywnie rozwijająca się technologia IIoT na stałe już zagościła do sektorów transportu i logistyki. Jednym z najważniejszych oraz najpopularniejszych zastosowań przemysłowego internetu rzeczy jest szerokopojęta obsługa flotowa oraz telemetria V2V. Odpowiednie wdrożenie systemu monitoringu pojazdów pozwala na zwiększenie kontroli oraz optymalizacje wydatków w przedsiębiorstwie. Seria komputerów POC VTC oraz Nuvo VTC są idealnymi platformami sprzętowymi do rozwiązań z zakresu nowoczesnego transportu. Przykłady takich zastosowań to między innymi:

Monitoring pracy pojazdu i kierowcy

Dzięki implementacji złącza CAN w komputerach serii VTC, możemy w czasie rzeczywistym odczytywać parametry związane z prędkością obrotową silnika, prędkością pojazdu, zużyciem paliwa, a także kontrolować dane historyczne z czasu jazdy na tempomacie, nieplanowanych postojach, przekroczeniach dopuszczalnej prędkości oraz alarmach z wbudowanych systemów bezpieczeństwa w pojeździe.

Zarządzanie transportem flotowym 

Poza zadaniami związanymi z monitoringiem pracy konkretnego pojazdu, możemy wdrożyć system złożonej analityki flotowej dla pojazdów poruszających się w przestrzeni miejskiej (transport publiczny, pojazdy realizujące dostawy, pojazdy służb publicznych). Dzięki odpowiednim algorytmom, które pracują na podstawie danych zbieranych z pojazdów oraz danych np. z Google Maps, jesteśmy w dokładnie przewidywać czas dotarcia pojazdu do określonego punktu oraz korygować trasę w czasie rzeczywistym, tak aby uniknąć utrudnień itp.

Telemetria V2V (Vehicle to Vehicle) 

Kolejne innowacyjne rozwiązanie, które powoli staje się standardem określane jest jako Conncected Cars. Jednym z kluczowych aspektów wykorzystania tej technologii jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Większość nowych pojazdów posiada wiele systemów rozpoznających różne zagrożenia na drodze. Dzięki bezprzewodowej łączności oraz integracji odpowiedniego oprogramowania, samochody mogą przekazywać sobie informacje o nieprzewidzianych sytuacjach. Przykładowo: jeżeli pojazd wykona hamowanie awaryjne, system automatycznie powiadomi samochody poruszające się za nim o wystąpieniu potencjalnego zagrożenia. 

Monitorowanie bezpieczeństwa w pojazdach transportu publicznego 

Seria komputerów Nuvo-7200, dzięki posiadaniu aż 8x złącz PoE+ oraz możliwości implementacji karty graficznej, może z powodzeniem spełniać zadanie nadzoru zachowań pasażerów. Dzięki dużej mocy obliczeniowej, przeliczanie algorytmów może odbywać się lokalnie (jako urządzenie AI Edge), co w dużym stopniu uniezależnia nas od szybkości połączenia z internetem. 

 

Dlaczego warto integrować komputery Neousys Technology w pojazdach? 

Komputery z serii VTC spełniają wszystkie normy wymagane do pracy w pojazdach szynowych oraz drogowych. Opatentowane rozwiązania i wsparcie nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych w połączeniu z szeroką gamą modelową, stanowią świetne rozwiązania pokładowe dopasowane do naszej aplikacji. Posiadając taki komputer w swoim systemie możemy zacząć poprawić wydajność, zwiększyć bezpieczeństwo oraz zoptymalizować koszty naszego procesu lub systemu związanego z transportem. 

 

 

 

Skontaktuj się ze specjalistą Elmark

Masz pytania? Potrzebujesz porady? Zadzwoń lub napisz do nas!