Studia przypadków / Komunikacja przemysłowa

Hadiag/L czyli stanowisko do badań układów hamulcowych taboru kolejowego

01.09.2015 Producent: MOXA Zastosowanie: Kolej, transport
Wizerunek autora
Piotr Gocłowski Inne artykuły tego autora
Hadiag/L czyli stanowisko do badań układów hamulcowych taboru kolejowego
HADIAG/L jest urządzeniem przeznaczonym do badań i diagnostyki układu hamulcowego lokomotyw. Podczas badania sprawdzane są parametry układu hamulcowego zespolonego pociągu hamulca zespolonego lokomotywy oraz hamulca dodatkowego. Urządzenie realizuje podstawowe próby pozwalające na ocenę szczelności i właściwego funkcjonowania układu hamulcowego, jak również prób czułości i nieczułości hamulca. Konstrukcja urządzenia umożliwia pracę w warunkach zakładu  naprawczego. Interfejs urządzenia stanowi komputer przenośny połączony bezprzewodowo z komputerem wbudowanym W321, który komunikuje się z częścią pomiarową, dzięki czemu uniknięto konieczności połączeń kablowych z kabiną lokomotyw. Aktualnie komputery z tej serii zostały wycofane z produkcji, ale dostępne są inne model o zbierznej specyfikacji, np. UC-3100.

Proces diagnostyczny prowadzi operator na podstawie komend podawanych przez program sterująco-pomiarowy. Próby przeprowadzane są z kabiny (kabin) lokomotywy poprzez odpowiednie ustawianie zaworu głównego lub zaworu dodatkowego lokomotywy. System HADIAG posiada mechanizmy autosterowania wykrywające i sygnalizujące ewentualne niesprawności w działaniu urządzeń. Po włączeniu systemy automatycznie testowane są podzespoły cyfrowe i cyfrowo-analogowe modułów odpowiedzialnych za zbieranie i przetwarzanie danych oraz automatyczną kalibrację czujników ciśnienia. 

Na bieżąco prowadzony jest monitoring stanu technicznego modułów kluczowych dla systemu: zasilania, magistrali komunikacyjnej, układu sterowania oraz czujników pomiarowych. Dodatkowo procedury testujące mogą być wywoływane po każdym cyklu pomiarowym lub na żądanie obsługi.

Na czym właściwie polega badanie?

Polega ono na pomiarze ciśnienia w  cylindrze hamulcowym, przewodzie głównym oraz zasilającym. Czwarty czujnik służy jako wzorcowy i rezerwowy. Czujniki są podłączone do jednej magistrali, skąd poprzez porty RS sygnał jest przesyłany do komputera za pomocą WiFi. Razem z czujnikami wymieniane są informacje dotyczące zasilania oraz sterowana zaworami umieszczonym w urządzeniu.

Charakterystyka:

Typy układów hamulcowych:

  • lokomotywy z systemem hamulcowym Oerlikon
    (np. EUO7, EPO7, ET22, ET4O, ET41, ET42, SM31, SM42,
    ST43, ST44, SU45, SU46)
  • lokomotywy z systemem hamulcowym Knorr (np. ET21)
  • lokomotywy z systemem hamulcowym Matrosow
    (np. SM48)

Pomiar ciśnienia:

  • przewód główny
  • przewód zasilający
  • cylindry hamulcowe
  • dokładność pomiaru ciśnienia: 0,1%
  • dokładność pomiaru czasu: 0.1 s
Konstrukcja urządzenia
Przystosowane do pracy w warunkach zakładu naprawczego

Zasilanie elektryczne:

            230 VAC, buforowane, bateryjne

Zasilanie pneumatyczne:

            0,75 MPa z warsztatowej sieci pneumatycznej, lub ze sprężarki badanego pojazdu.

Warunki środowiska pracy:

         +5 do +40 st. C, wilgotność wzgl. do 95%

O firmie

voestalpine TENS Sp. z o. o. jest firmą inżynierską, nastawioną na stały rozwój, postęp techniczny i organizacyjny, innowacyjność, realizowaną w stałym i bliskim kontakcie z klientem i jego potrzebami. Firma współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi i instytutami badawczymi, a także bierze czynny udział w konferencjach naukowych i publikuje swoje rozwiązania problemów technicznych i naukowych.

http://www.tens.pl/

12/12