Szkolenie operatorów maszyn w restrykcyjnych warunkach produkcyjnych

01.04.2022 Studia przypadków /
Szkolenie operatorów maszyn w restrykcyjnych warunkach produkcyjnych
Wizerunek autora
Producent: Neousys Technology, RealWear
  • Zakłady przemysłowe

NSFLOW - nowoczesne podejście do onboardingu - SPRAWDŹ

W skrócie

Klient: międzynarodowa korporacja działająca w obszarach przemysłu, motoryzacji i energetyki. Światowy lider na rynku tworzyw sztucznych, posiadający w ofercie ponad 60.000 produktów pod kilkoma markami, wśród których wyróżnić można materiały łączące i izolacyjne, elektronikę i środki ochrony osobistej. Firma posiada liczne oddziały produkcyjne i zaawansowane laboratoria badawczo-rozwojowe, w których doskonali swoje produkty.

Partner Elmark Automatyka, firma TKM Projekt, krajowy lider w zakresie budowy maszyn i linii produkcyjnych realizowała zlecenie dla polskiego oddziału klienta. Zakres prac obejmował dostarczenie wyspecjalizowanej linii produkcyjnej. Odbiorca maszyn wymagał nie tylko najwyższej jakości dostarczonych urządzeń, ale także dokładał wszelkich starań w zakresie poufności i standardów bezpieczeństwa danych.

Wyzwanie

Zadaniem realizowanym przez TKM Projekt było opracowanie, dostarczenie oraz instalacja urządzenia produkcyjnego do kompletacji i montażu produktów z zakresu ochrony osobistej. Zaawansowana technologicznie linia produkcyjna przeznaczona była do pracy w jednym z polskich oddziałów klienta. W skład konstrukcji realizującej założone zadania wchodziły 4 roboty przemysłowe, 18 układów serwopozycyjnych, 9 systemów i czujników wizyjnych, 4 podstacje montażowe oraz szereg czujników procesów i przenośników taśmowych. Wymagania klienta obejmowały między innymi rygorystyczne normy dotyczące trwania cyklu, co w połączeniu ze złożonością instalacji wymagało szczegółowego przeszkolenia pracowników. W ramach realizowanej współpracy, firma TKM Projekt przeszkoliła 15 operatorów do zmianowej obsługi maszyn.

 

Pracownicy poznali nie tylko standardowy przebieg wykonywanych operacji, ale także procedury usuwania podstawowych awarii. Dzięki gruntownemu przeszkoleniu operatorów oddział klienta może zminimalizować czas wstrzymania linii produkcyjnej i usuwać usterki bez angażowania inżynierów utrzymania ruchu. Odbiorca maszyn notuje stałe zapotrzebowanie na pracę działu utrzymania ruchu przy niewystarczających zasobach; klientowi zależy więc na niezmiennym, wysokim poziomie wyszkolenia operatorów dostarczonych maszyn.

 

Trzy miesiące od zainstalowania maszyn w środowisku docelowym i przeszkolenia operatorów przez TKM Projekt rotacja pracowników na tym stanowisku osiągnęła 80%. Kolejni operatorzy byli już szkoleni przez dotychczasowych pracowników. Ze względu na nieustandaryzowaną wiedzę nowi pracownicy nie byli w stanie zagwarantować pożądanej ciągłości pracy maszyn. Brak ciągłości w kształtowaniu niezbędnych umiejętności skutkował awariami, których usunięcie było utrudnione przez nieumiejętne naprawy.

 

W związku z rozpoznanymi wyzwaniami klient zwracał się do TKM Projekt o dalsze szkolenie operatorów, co wiązało się ze znacznymi nakładami czasowymi oraz koniecznością oddelegowania pracowników do stałego wsparcia dla operatorów dostarczonych maszyn.

Rozwiązanie

Jako rozwiązanie problemu, przedstawiciele TKM Projekt zaproponowali Nsflow, platformę rozszerzonej rzeczywistości (AR), stworzoną w celu dostarczania wiedzy, zarządzania nią i zdalnego wsparcia pracowników przemysłowych. Dostawca maszyn i firma odpowiedzialna za platformę współpracowali już ze sobą od dłuższego czasu, co potwierdziło tylko skuteczność AR w odpowiadaniu na wyzwania przemysłu. Mimo zainteresowania rozszerzoną rzeczywistością po stronie klienta, wdrożenie nie było możliwe w dotychczas stosowanych modelach, wymagających rozwiązań chmurowych, rozwiązania Software-as-a-Service lub instalacji on-premise. Ze względu na wewnętrzne restrykcje w zakresie zarządzania danymi i łącznością, implementacja platformy wymagałaby znacznych nakładów czasu, angażowania centrali firmy klienta oraz działów IT, a także podpisania dodatkowych umów i klauzul poufności.

 

Mimo napotkanych trudności, platforma Nsflow była najlepszym rozwiązaniem kwestii szkolenia operatorów. Rozwianie obaw klienta w zakresie utrzymania poufności danych i uruchomienia platformy stało się możliwe dzięki współpracy Nsflow z TKM Projekt i Elmark Automatyka. Maszyny produkcyjne działające w oddziale klienta zostały rozbudowane o dodatkowy komponent sprzętowy – Nsflow Box wykorzystujący komputer przemysłowy z oferty Elmark Automatyka. W komponencie zainstalowano platformę Nsflow oraz oddzielne kanały komunikacji z urządzeniami końcowymi (tablety, smartfony, okulary AR), niezależne od sieci informatycznej klienta. Rozwiązanie to łączy zalety podejścia Software-as-as-Service (SaaS) w chmurze (korzyści z implementacji typu plug&play, uniknięcie czasochłonnego i kosztownego wdrożenia i zagrożeń z nim związanych) z klasycznym wdrożeniem on-premises (lokalne rozwiązanie, pod pełną kontrolą klienta).

NSFLOW BOX - dedykowana platforma aplikacyjna

Umożliwiło to ominięcie newralgicznego kroku, jakim byłaby implementacja platformy do ekosystemu klienta.

 

Platforma Nsflow kierowana jest do pracowników przemysłowych w zakresie utrzymania ruchu, napraw, zdalnego wsparcia i szkoleń. Korzystanie z interaktywnych instruktaży, Digital Workflows, możliwe jest przy użyciu zarówno dedykowanych urządzeń nasobnych (okulary AR), jak i tabletów i smartfonów. W oddziale klienta zdecydowano się na korzystanie z tabletu, działającego w trybie stałym bez przechodzenia w stan uśpienia. Konieczne było także rozwiązanie problemu komunikacji komputera (zintegrowanego z maszyną TKM Projekt) z urządzeniem wyświetlającym instruktaż. W tym celu zmodernizowano maszynę, aby uniknąć ingerowania w infrastrukturę sieciową klienta. Nsflow Box posiada osobną kartę sieciową działającą jako punkt dostępu, generującą własną sieć wi-fi, z którą tablet łączył się bezprzewodowo.

 

Zaproponowane rozwiązanie zyskało uznanie wśród kadry kierowniczej oddziału i stworzyło sprzyjające warunki dla rozwoju procesów szkoleniowych. Istniejąca po stronie Nsflow możliwość eksportowania i importowania materiałów szkoleniowych w różnych środowiskach sprawdziła się we wspólnym projekcie. Przedstawiciele TKM Projekt przygotowali szkolenia operatorów w formie Digital Workflows we własnym środowisku chmurowym, importując je następnie do zamkniętego środowiska uruchomionego na komputerze w oddziale, w lokalnej instancji platformy Nsflow.

 

Zastosowanie urządzenia Elmark Automatyka, obsługującego platformę Nsflow, w polskim oddziale klienta pozwoliło na efektywną implementację. Rozwiązanie to spełniło wszystkie wymogi klienta w zakresie ochrony danych i zachowania poufności. Skuteczność szkoleń przy użyciu Nsflow przyniosło oczekiwane efekty, co przełożyło się bezpośrednio na optymalne działanie maszyn. Dzięki platformie rozszerzonej rzeczywistości operatorzy mają dostęp do wszystkich instrukcji i procedur.

 

Firma zdecydowała się na skorzystanie z tabletów oraz okularów RealWear ze względu na najlepsze dopasowanie do aktualnych potrzeb. Urządzenia nasobne RealWear, a w szczególności najnowszy model Navigator 500, stworzone zostały z myślą o pracownikach przemysłowych wykonujących zadania w trudnych warunkach. Dzięki szeregowi cech, takich jak możliwość kontroli głosowej nawet w hałasie, wygodzie użytkowania w połączeniu ze sprzętem BHP, niskiej wadze przekładającej się na komfort pracownika, wysokiej odporności na pył, wilgotność, zmiany temperatury i uszkodzenia, które mogłyby powstać w wyniku upadku, okulary RealWear są optymalnym rozwiązaniem dla warunków przemysłowych. Zastosowane tablety były umiejscowione przy maszynach produkcyjnych klienta, a okulary AR umożliwiały swobodną pracę przy usuwaniu awarii z ciągłym dostępem do cyfrowych instrukcji.  

 

AR umożliwia nieliniowe odtwarzanie poszczególnych materiałów w zależności od potrzeb, prowadząc użytkownika przez różne ścieżki szkoleniowe w zależności od napotkanych wyzwań. O sukcesie przedsięwzięcia może świadczyć fakt, że klient zgłosił zapotrzebowanie na kolejne szkolenia pracowników w formie Digital Workflows. Gdyby klient zdecydował się na wykorzystanie pełnego potencjału Nsflow, byłoby możliwe także włączenie w projekt modułu Remote Support, Zdalnego Wsparcia, będącego drugim z filarów platformy i umożliwiającego kontakt ze zdalnymi ekspertami w czasie rzeczywistym, niezależnie od ich lokalizacji.

Skontaktuj się ze specjalistą Elmark

Masz pytania? Potrzebujesz porady? Zadzwoń lub napisz do nas!